Vrijdag 15 juni. Lourdes.

15 juni 2018 - Lourdes, Frankrijk

Vrijdag 15 juni. Lourdes..

Na de avondprocessie, die indruk heeft gemaakt, gaan we vandaag met zijn vieren Lourdes verkennen. We vertrekken om half twaalf. Eerst maken we een rondwandeling door de stad, 22000 inwoners. We maken een wandeling langs belangrijke plaatsen voor Bernadette Soubirou. In het ouderlijk huis is een klein museum. Dat bezoeken we nadat we ergens iets gegeten hebben. De parochiekerk is dicht wegens restauratiewerkzaamheden. We komen langs het Cachot, daar heeft ze op 16 m2 met een zus, twee broers en ouders gewoond. Ook de pastorie waar ze haar verhaal aan de pastoor gedaan heeft staat er nog steeds. Ondertussen bekijken we ook de winkeltjes met souvenirs en die zijn er veel! Zelf doen we natuurlijk ook onze inkopen. Daarna naar de drie kerken. De enorme ondergrondse kerk, er kunnen 25000 mensen in, in 1958 ingewijd, is open van tien tot acht volgens het bord. Maar alles zit potdicht. Daarna naar de bovenste kerk, de Basiliek van de Onbevlekte Ontvangenis. Deze kerk is gebouwd op een kapel, die in 1866 in gebruik genomen werd, maar al snel veel te klein was. De kerk was klaar in 1873, de kapel werd de crypte van de kerk. Het is een neogotisch bouwwerk. De basiliek was ook al snel te klein voor de vele pelgrims en men heeft onder de kerk en crypte nog een grotere kerk gebouwd, De Rozenkransbasiliek, in 1901 in gebruik genomen. Gebouwd in Romeins-Byzantsche steil en heeft de vorm van een Grieks Kruis. 15 kapellen in de kerk vertegenwoordigen de geheimen van de rozenkrans. Er is heel veel bladgoud is gebruikt.

Na de kerken wandelen we de berg op. Daar is de Kruisweg. De Veertien staties zijn levensgrote beeldengroepen die tussen 2005 en 2009 geplaatst zijn. Het pad langs de staties is erg steil, een hele klim.

Na deze fikse wandeling komen we terug op het plein. We vullen onze flesjes met water uit Lourdes en gaan daarna de stad in om een stukje te eten. Daarna terug naar Camping La Foret. Het was een dag met vele indrukken.