Zaterdag 9 juni. Vrije dag in Vilanova de Prades.

9 juni 2018 - Vilanova de Prades, Spanje

Zaterdag 9 juni. Vrije dag in Vilanova de Prades.

Vandaag hebben we een vrije dag. We ondernemen toch vanalles. ‘s Morgens is een wandeling georganiseerd door de camping. Onder begeleiding van een gids gaan we wandelen. Het weer is prima, we hebben er zin in. Na anderhalf uur zijn we terug. De wandeling valt wat tegen, kort en geen rondwandeling, 2 kilometer heen en dezelfde weg weer terug. Het is er wel mooi in de bergen. We zitten hier op 900 meter hoogte.
Die middag gaan we een klooster bezoeken. Ieder op eigen houtje, maar we komen allemaal bijna tegelijk aan in Poblet. Het klooster van Poblet is beroemd. En terecht, het is een groot complex, sober maar indrukwekkend. De ingang is een dubbele toren met een poort, een kasteel waardig.  De refter, de keuken, de vergaderzaal, de bibliotheek, de kooromgang, alles is mooi om te zien. Als we een trap opgaan komen we in de slaapzaal. Die is enorm groot. De zaal is bijna honderd meter lang en heel hoog met een mooi plafond. Erg indrukwekkend! Vandaar naar de kerk is een directe verbinding. De kerk is ook sober. Weinig beelden. Een heel mooi altaarstuk, gebeeldhouwd in albast, links en rechts twee grote tombes, waar koningen in begraven liggen en een mooi nieuw orgel. Dat is in 2012 gebouwd. Naast de kerk een sacristie, zo groot, het lijkt wel een zaal.
We zijn het erover eens, een prachtig klooster.
Daarna terug naar de camping, eerst de bespreking van de reisdag morgen, daarna eten en uitrusten.