Dinsdag 22 mei, bezoek aan Klooster Yuste.

22 mei 2018 - Aldeanueva de la Vera, Spanje

Dinsdag 22 mei, bezoek aan Klooster Yuste en diner in Parador.

Dinsdagmorgen vertrekken we om tien uur naar Yuste. Daar staat een klooster waar Karel V de laatste jaren van zijn leven heeft doorgebracht.  De groep gaat met de auto op pad, het is een kilometer of zes.

Nadat iedereen is voorzien van een tablet, waar we in het Engels uitleg mee krijgen en veel foto’s op staan, gaat iedereen op eigen gelegenheid door het klooster.

Van buiten is het geen mooi gebouw, maar van binnen is het heel mooi  er zijn twee kloostergangen, een gotische en een uit de renaissance. We bezoeken de refter, met een soort preekstoeltje, waar tijdens de maaltijd de bijbellezers zat. De kerk is mooi met een bijzonder hoog koor. In de sacristie zijn schilderijen en andere kunstobjecten tentoongesteld. In de crypte heeft Karel nog even gelegen, voordat hij naar het Escorial werd gebracht. Daarna komen we in de vertrekken waar Karel gewoond heeft . We zien maar een klein deel, bijzonder om hier rond te lopen waar deze belangrijke man voor de Spanjaarden vijfhonderd jaar geleden zijn laatste dagen heeft doorgebracht. Vanaf de terrassen is het uitzicht over het dal prachtig. Het bezoek is werkelijk de moeite waard.

Daarna rijden we terug naar Aldeanueva de la Vera . Onderweg stoppen we om een kopje koffie te drinken. Op het terras zitten al vier mensen van onze groep. Samen drinke we gezellig koffie. Daarna verder naar Aldenueva. We maken een wandeling door het dorpje en kopen een brood. In dat winkeltje kopen we ook een tasje met drie blikjes paprikapoeder. Daar staat de streek bekend om.

‘s Avonds om acht uur brengt een bus ons naar Jarandelle de la Vera. Daar eten we in de Parador. Het is een oud kasteel, dat gerestaureerd is en dienst doet als hotel-restaurant. We kregen een lekker drie-, zij noemen het een zes-gangen diner. Het smaakt prima in de chique omgeving. Om elf uur brengt de bus ons weer naar de camping.

1. Mariëtte:
    24 mei 2018