Donderdag 24 mei, Kasteel van Manzanares El Real.

24 mei 2018 - Manzanares el Real, Spanje

Donderdag 24 mei, Kasteel van Manzanares El Real.

Vandaag staat alleen een bezoek aan een kasteel van Manzanares El Real op het programma.  Om half elf vertrekken we. Het is een ritje van vijf kilometer. Het mooie kasteel is ook weer prachtig gerestaureerd en onderhouden. Het heeft een buitenmuur met  daarbinnen een gebouw met een mooie binnenplaats. Het is ook nog heel compleet. Zie de foto’s. Na het gebouw bekijken we ook nog de tuin. Die is mooi geweest, maar de subsidie is op. Er zou wat aan moeten gebeuren.
Na dit bezoek wandelen we door het dorp en drinken een kopje koffie op een terrasje. We bekijken ook een paar winkels, en kopen ook nog wat. Terug naar de camping. Lekker uitrusten bij de tent. Tegen de avond gaan we naar Soto del Real. Het dorp is klein en er is niet veel te beleven. De enige bezienswaardigheid is een middeleeuws  bruggetje. Dat hebben we netjes op de foto gezet. We rijden naar het volgende dorp, Miraflores de la Sierra. Dat is wat groter en wat ouder. Wandelend door het dorp komen we een beeld tegen van de Perrero. Die speelde een rol bij de verdrijving van de Fransen in 1814. Dat wordt nog altijd gevierd op 3 februari, de dag van de Heilige Blasius. Het dorp is een bedevaartsoord van deze heilige, was dat nou toevallig ook nie5 een jaarlijkse feestdag in Woensdrecht, waar elk jaar ook veel mensen om de Blasiuszegen kwamen rond drie februari. Mooie toevalligheid.
Daarna terug naar de camping, waar pannenkoeken werden gebakken. Het was een gezellige maaltijd.