Maandag 11 juni. Bezoek klooster Alquézar en wandeling

11 juni 2018 - Burgos, Spanje

Maandag 11 juni. Bezoek klooster Alquézar en wandeling
Vanmorgen gaan we gezamenlijk naar Alquézar. Om kwart voor elf vertrekken we. Het weer is goed, droog en een graad of een en twintig. De wandeling naar Alquézar is voor sommigen al best een opgave. Het dorp lig tegen de berg en de straatjes zijn smal en soms best steil. We bereiken het klooster. Na enige tijd gaat de deur open en kunnen we naar binnen. Er is zowaar een korte Nederlandstalige beschrijving. Het is een oud klooster, niet groot. De kloosteromgang is driehoekig en heeft een verdieping. In de kerk is een mooi oud orgel, dat mooi klinkt. De uitzichten van uit het klooster zijn op een ravijn en best spectaculair. Om half een heeft iedereen het klooster gezien en gaan wij even terug naar de camping. De rest drinkt in het dorp koffie.
Om twee uur verzamelen we voor een wandeling. Die gaat vanuit het dorp naar beneden het ravijn in en dan langs de rivier. De afdaling is stijl en er zijn veel trappen gebouwd om naar beneden te komen.  Door het ravijn van het zijriviertje dalen we af naar het ravijn van de rivier. Het is allemaal mooi om te zien. De wandelsnelheid ligt niet hoog. We komen bij de rivier. Die loopt op dat punt tussen de hoge rotsen door. Langs wandelpaden die tegen de rotswand gemaakt zijn kunnen we verder gaan. Even verder komen we bij een waterval. Het water valt een meter of zes naar beneden. Er is hier vroeger een krachtcentrale geweest, nu is men die weer in orde aan het maken. Vanaf de loopbruggen heeft men een mooi uitzicht op al het natuurschoon.
Vandaar is het nog een klein eindje naar de camping, maar het is wel allemaal omhoog en behoorlijk steil. Om vijf uur zijn we weer op de camping. Het was meer dan een prachtige wandeling.