Maandag 28 mei, Toledo.

28 mei 2018 - Toledo, Spanje

Maandag 28 mei. Op de vrije dag naar Toledo.

Op maandag gaan we naar Toledo. Het is een heel belangrijke stad geweest, zelfs nog een tijdje hoofdstad van Spanje. De stad ligt tegen een berghelling, met helemaal boven op een kasteel, Het Alcázar, dat nu een museum is. Het is echter op maandag dicht. We parkeren in de parkeergarage naast Het Alcázar en lopen de stad in. We komen Al snel op een plein. De gebouwen zijn versierd met tapijten, doeken, vlaggen en banieren, het ziet er echt feestelijk uit. We komen erachter dat een route door de stad helemaal op die manier is versierd. Dat is vanwege het jaarlijkse feest van Corpus Christi. Dan gaat een grote processie door de stad, waarin de driemeter (!) hoge monstrans van puur goud wordt rondgedragen. Overal in de straten staan al stoelen klaar die je dan kan huren.

De stad heeft smalle straatjes, steegjes, trappen, allemaal op en af. Het is gezellig druk. We lopen naar de kathedraal. Nadat we een kaartje hebben gekocht gaan we de kerk in. Het is een hele grote en prachtige kathedraal. Er zijn tientallen prachtige kapellen, het koor is mooi en het hoofdaltaar is een en al pracht en praal. De sacristie is echt enorm groot. We tellen een stuk of zes orgels. De monstrans die in de processie mee wordt gedragen is groot en weelderig.

We verlaten de kathedraal en maken een rondwandeling door de stad. Ook de joodse wijk is mooi, veel rustige straatjes en steegjes, helemaal nog in de oude staat. We bezoeken nog de plek waar El Greco’s bekendste schilderwerk, De begrafenis van de heer van Orgaz, te zien is.

Wat opvalt is de grote hoeveelheid messen, dolken en zwaarden die in de souvenirwinkels worden aangeboden.

Daarna wandelen we terug naar de auto. Onderweg gaan we in het Alcázar nog even de bibliotheek in. Ook hebben we moge even genoten van het mooie uitzicht op de omgeving van de stad.

Het is een prachtige stad met een supermooie kathedraal. En er is nog veel meer te zien!

1. José Vermunt:
    29 mei 2018
    Wat is er veel te zien in Madrid en Spanje de meeste mensen gaan alleen naar het strand zonde hoor wens jullie nog fijne dagen.

Liefs José