Zaterdag 26 mei, Madrid en Escorial.

26 mei 2018 - San Lorenzo de El Escorial, Spanje

Zaterdag 26 mei, Madrid en Escorial.

Met de bus naar Madrid en het Escorial.

Om half negen staat de bus klaar voor het bezoek aan Madrid. Na een korte rondrit door de stad worden we afgezet aan het Plaza Espanol. We nemen enkele foto’s van het standbeeld van Don Quichotte en zijn knecht. Daarna wandelen we naar de kathedraal. We komen langs het koninklijk paleis. Dat bezoeken we maandag. Wel bekijken we de erewacht, met paarden! Dan komen we bij de kathedraal. Het is een beetje raar gebouw, even goed kijken wat de hoofdbeuk is en wat de kruisbeuk  ziet er allemaal prachtig uit. Een kerk die volop in gebruik is, er is een mis en een pater zit klaar om je de biecht af te  even. Hij heeft het  niet druk. Daarna bezoeken we ook de crypte onder de kerk. Die is erg groot, en is eigenlijk een kerk met een begraafplaats erin. Bijzonder, het laatste jaartal dat we zien is 2017.

Het is tijd terug naar de bus te gaan. Onderweg zien we nog het wisselen van de wacht. Met trommel en fluit marcheren de wachten weer de paleispoort in.

Nu opweg naar de lunch. We eten in San Lorenzo de El Escorial. Het restaurant is gespecialiseerd in speenvarkens die geroosterd worden.

Na de maaltijd lopen we naar El Escorial. We krijgen allemaal een tablet met audiotoer en veel foto’s er op. We gaan op eigen gelegenheid door het gebouw. Van oorsprong een klooster, is het gebouwd door Filips II. Het is een woonpaleis dat ingericht is als laatste rustplaats van zijn familie. Het gebouw is immens groot, sober maar als je er een tijdje doorheengelopen hebt, wordt je er steeds meer van bewust hoe mooi het is. De kerk is prachtig, de bibliotheek is mooi, de zaal van de veldslagen is indrukwekkend, de crypte met alle prinsen en prinsessen is mooi, de zaal waar de koningen begraven liggen is geweldig heel mooi. Dan is er ook nog een heleboel kunst, prachtige plafonds met fresco’s heel veel schilderijen, te veel om in een paar uur te bekijken. Yuste was prachtig maar El Escorial is werkelijk een van de wereldwonderen.

Daarna met de bus naar huis.

1. Mariëtte:
    27 mei 2018
    Weer mooie foto’s Mariëtte
  2. Annie:
    27 mei 2018
    Een prachtige vakantie. Jullie ondernemen wel veel zeg. Af en toe wel even pauze nemen voor een spelletje jeu de boules, dansen o.i.d. hoor :-)