Zaterdag 19 mei, Tordesillas.

19 mei 2018 - Tordesillas, Spanje

Zaterdag 19 mei, Tordesillas.
Naar het paleis van de koningin in Tordesillas.

Het weer is eindelijk mooi, we kunnen lekker buiten zitten. Ook is het tijd om de was te doen. Ook die dingen moeten gebeuren op zo’n lange reis.

Vandaag gaan we te voet naar Tordesillas. De gids zal er om vier uur zijn. Zij leidt ons rond door het kloster van Santa Clara. Er wonen nu nog acht nonnen. Vroeger was het een paleis. Johanna de Waanzinnige heeft er gewoond. Aan de buitenkant is er weinig aan, maar de binnenzijde is met Moorse invloeden en een paar prachtige plafonds een lust voor het oog.

Na deze rondleiding gaan we naar een bodega een paar straten verderop. De wijn wordt hier in vaten bewaard, ook de flessen liggen opgeslagen in de kelders onder het huis. Onder heel de stad zijn van die kelders, vroeger waren hier rond de honderd bodegas in gehuisvest. Nu zijn er nog een tiental, deze was een van de laatste waar het hele proces van opslag en bottelen nog onder de winkel gebeurt. We krijgen een rondleiding van een dochter van de eigenaar van bodega Muelas. Enthousiast en kundig vertelt ze over het maken van de wijn, de verschillende druiven, de opslag in de vaten van Franse, Amerikaanse en tegenwoordig ook weer Spaanse eiken. Het is een klein wijnhuis. De wijnproeverij met hapjes die we na de rondleiding krijgen is werkelijk prima. Voldaan wandelen we terug naar de camping, de wijn die gekocht is, wordt straks netjes op de camping afgeleverd.

Het blijft lekker en we kunnen eindelijk lekker bij de caravan tot laat buiten zitten. Het gaat er toch nog op lijken.

1. Henny en Margot Brandt:
    19 mei 2018
    He he de zon gaat ook in Spanje schijnen.
  2. Kees:
    20 mei 2018
    De zon doet het altijd goed hè. Dorst hoef je ook niet te hebben, genieten hoor..🍷